Klopt, alleen zal 1 en ander wel afhangen van in hoeverre de lucht bij de standaard 42mm rad aan de uitstroom-zijde al in de buurt van de koelvloeistof temperatuur bij de radiator-invoer komt. (bij steady-state tijdens constante load/snelheid)aboellaard schreef:Geen idee van de kwaliteit natuurlijk, maar koelcapaciteit zou behoorlijk moeten toenemen.
Als dat zo is nu, dan zal een 56mm met dezelfde fijnheid niks doen en zelfs wellicht slechter werken omdat er dan 56-42 = 14mm aan afstand door reeds opgewarmde lucht wordt afgelegd die geen delta meer tov. de koelvloeistof heeft en dus niets koelt. De 'achterkant' van de rad (wanneer de koelvloeistof parallel loopt) zal dan feitelijk weinig meedoen. In dat geval moet een core worden gebruikt met waarschijnlijk wat grovere luchtkanalen om zo de doorstroom-snelheid te vergroten en een delta te behouden. (delta verloop is natuurlijk wel '3D' want bij de invoer van de rad zal de achterzijde waarschijnlijk altijd 'heet' blijven, maar naarmate je dan horizontaal onder de rad beweegt met de koelvloeistof daalt geleidelijk de temperatuur en zal ook de 'achterkant' meer gaan koelen..)
Als de 42mm nu nog uitlaat-lucht heeft ruim onder de koelvloeistof temperatuur, dan helpt het wel om sneller warmte over te dragen met dezelfde dichtheid.
Die luchtstroom snelheid lijkt ook beetje het probleem met de chargecooler onder de radiator. Het hele 'pakket' begint wat als een 'prop' voor de lucht te dienen.
Omngekeerd zie je bij heel veel moderne auto's juist dat ze extreem dunne, maar heel erg fijn-vermaasde radiatoren (en AC condensers, intercoolers, oliekoelers..) toepassen. Structureel misschien minder geslaagd in een Speedster/Elise wegens de liggende/hangende constructie en minder stijfheid in een dunne rad, maar ik kan me best voorstellen dat met de huidige radiatoren-technologie iemand misschien wel een 25mm rad voor onze auto's kan maken die beter werkt/koelt als de standaard 42mm en misschien nog wel eens lichter is ook
Bye, Arno.